Det begyndte i 2007

Virksomhedsvurdering i 2011

Vores rejse begyndte i 2007 da Kenneth Birkholm og Peter Juel-Berg lagde de første planer omkring virksomheden “Faqtum Dansk Virksomhedsvurdering”.

Både Peter og Kenneth arbejdede på det tidspunkt i den globale børsnoterede virksomhed Experian. Peter havde ansvaret for opkøb af virksomheder til koncernen - en væsentlig del af den ambitiøse vækststrategi. Kenneth havde - som nordisk marketingdirektør - blandt andet ansvaret for de analyser der blev udarbejdet i forbindelse med vurdering af potentielle opkøb.

I 2007 finder Peter og Kenneth den svenske virksomhed Adeqvat. Adeqvat havde udviklet en model til semi-automatisk at udarbejde detaljerede, grundige og troværdige virksomhedsvurderinger. Med få timers arbejde fra en dygtig analytiker kunne Adeqvats vurderingssystem levere vurderinger i høj kvalitet.

Peter og Kenneth anbefalede Experian at købe Adeqvat. Hensigten var at videreudvikle virksomheden og tilbyde virksomhedsvurderinger til Experians mange kunder - i første omgang i både Europa og Nordamerika. Experians øverste ledelse havde på daværende tidspunkt set Finanskrisen komme. Der skulle ikke købes flere virksomheder - i stedet skulle sejlene rebes.

Peter og Kenneth var så begejstrede for Adeqvats løsning, at de valgte selv at købe sig ind i den svenske virksomhed med henblik på at ekspandere - i første omgang til Norge, Danmark, Finland og Spanien. Navnet blev ændret til Faqtum og de første vurderinger blev leveret i Danmark i maj 2008.

3.000 danske vurderinger fra 2008-2013

Der kom i 2008 gang i vurderingsarbejdet i både Danmark, Norge, Finland, Spanien og Portugal. I Danmark alene blev der i de efterfølgende 5 år udarbejdet mere end 3.000 virksomhedsvurderinger til små og mellemstore danske selskaber.

Køberne var oftest virksomhedsejere der ønskede et indblik i hvad deres virksomhed var værd. Langsomt opstod der også dialoger omkring hvordan værdien kunne øges og hvordan at især provenuet i en virksomhedshandel kunne optimeres. På denne måde startede Faqtum med at yde rådgivning til ejerne af de virksomheder der blev vurderet.

Blandt kunderne var også revisorer, banker og M&A rådgivere. Dialogen med M&A rådgiverne gav et indblik i en branche der savnede et ordentligt og ærligt værditilbud. Der var mange dygtige M&A rådgivere - men de valgte helt naturligt de store transaktioner hvor fees var tilsvarende store. Det efterlod den nedre del af markedet uden kompetent rådgivning - en nødvendighed når livsværker skal sælges.

Faqtum Dansk Virksomhedsvurdering blev til Faqtum M&A og den primære fokus blev rådgivning omkring salg af små og mellemstore virksomheder.

Mere end 100 transaktioner fra 2013-2023

CEO hos Faqtum M&A - Henrik Hüttemeier

I perioden fra 2013 varetog Faqtum M&A flere og flere rådgivnings- og salgsopgaver. Vurderingsarbejdet blev nu en naturlig del af den rådgivning der blev ydet til virksomhedsejere der overvejede et salg af virksomheden.

Der blev etableret gode samarbejder med de største danske banker, M&A advokater og revisorer. Der var mange der havde efterspurgt et ærligt, ordentligt og kompetent værditilbud til de små og mellemstore virksomheder.

En af grundstenene i rådgivningsvirksomheden var Partner Kenneth Grunow der i en længere årrække havde arbejdet med rådgivning omkring salg af små og mellemstore virksomheder.

Partnerkredsen blev af flere omgange udvidet med stærke og erfarne kompetencer. I 2019 overtog Henrik Hüttemeier rollen som CEO og ambitionsniveauet blev endnu en gang hævet. Henrik kom fra en stilling som Executive Director med ansvar for forretningsudvikling til Nordiske erhvervskunder hos Danske Bank.

I de efterfølgende år blev Faqtum M&As værditilbud gjort endnu stærkere og samarbejdet med både banker, M&A advokater og revisorer blev både styrket og formaliseret.

Vokseværk, større transaktioner og flere værditilbud

Faqtum M&A i 2022

Faqtum M&A voksede og der blev gennemført flere større og mere komplekse transaktioner. Faqtum M&As samlede rådgivning, kompetencer og netværk kunne løse både de mindre og de mellemstore transaktioner. Det var tydeligt at vi langsomt havde udviklet to stærke værditilbud.

Partnerkredsen i Faqtum M&A besluttede derfor, at tydeliggøre de to værditilbud med to forskellige navne/brands, to forskellige processer/prisstrukturer og to adskilte selskaber med et ejerskab der afspejlede partnerkredsens fokus og kompetencer. Samarbejdet mellem de to selskaber består og som virksomhedsejer er du altid sikret at ende med den mest rigtige og den stærkeste rådgivning.

Dealmaster M&A vil fra den 1. januar 2024 primært rådgive omkring salget af de mindre virksomheder. Faqtum M&A vil primært rådgive omkring salget af de større virksomheder. Partnerne og medarbejderne i de to selskaber vil arbejde sammen omkring rådgivningen og opgaveløsningen - dette med fokus på fortsat at give ejerne af små og mellemstore danske virksomheder det mest ordentlige, ærlige og effektive værditilbud når virksomheden skal sælges.

Mød vores storebror og vigtigste samarbejdspartner Faqtum M&A her.